Eveniment cultural de excepţie

O lucrare a lui Brâncuşi poate fi admirată după 45 de ani

Publicat Vineri, 12 mai 2017

Academia Română le pregătește participanților la Noaptea Muzeelor 2017, de pe data de 20 mai, o surpriză. Vreme de zece ore, după 45 de ani, va putea fi admirată una dintre puținele lucrări ale lui Constantin Brâncuși care se află în România.

Sculptura „Cap de copil“, semnată de Constantin Brâncuși, realizată în anul 1906, de dimensiunile: 26 x 36 x 8 cm, în tehnica bronz patină, va fi expusă la Muzeul de Artă Veche Apuseană „Ing. Dumitru Furnică-Minovici“ (str. Dr. N. Minovici nr.3).

Lucrarea lui Brâncuși va putea fi admirată timp de zece ore, în intervalul orar 16.00-02.00. Intrarea este liberă pentru toate categoriile de vârstă.

Această lucrare a fost realizată în anul 1906, în perioada pariziană a artistului, pe când era ucenic la maestrul Auguste Rodin, cu puțin înainte de realizarea celebrei „Domnișoara Pogany“.

„Statueta are povestea ei. Un copil orb obișnuia să îl viziteze pe Brâncuși la atelierul său. Până când, într-o zi, acest copil a devenit subiect pentru lucrările sale. Băiatul a putut astfel «să se vadă». Lucrarea de sculptură este înscrisă în categoria Tezaur a Patrimoniului Național Mobil și va intra în circuitul de vizitare odată cu redeschiderea Muzeului de Artă al Academiei Române «Acad. G. Oprescu»“, ne-a declarat Luminița Gliga, inspector de specialitate la Direcția Patrimoniu a Academiei Române. Până atunci însă, publicul bucureștean o poate admira pe data de 20 mai.

Lucrarea lui Brâncuși va fi expusă la revenirea sa în atenția iubitorilor de artă în cel mai potrivit cadru cu putință. „Este un muzeu splendid, care merită vizitat. Și dincolo de colecția splendidă pe care o are casa, de vitralii, de cărți vechi, obiecte de artă structurală importante ale Europei, în Noaptea Muzeelor va fi aici, adus publicului spre vizionare largă, și un bust de Constantin Brâncuși – Cap de copil, din colecția academicianului George Oprescu. Și, o dată în plus, astfel se va întregi traseul acesta vizitațional. Avem acest exponat-surpriză și, în același timp, vedetă, care se va mula perfect în această atmosferă renascentistă, postrenascentistă, cu obiecte foarte importante, foarte valoroase, care formează traiectul vizitabil obișnuit al muzeului“, ne-a declarat Costel Cioancă, muzeograf.

Muzeul de Artă Veche Apuseană „Ing. Dumitru Furnică-Minovici“

Muzeul de Artă Veche Apuseană „Ing. Dumitru Furnică-Minovici“ este situat în nordul Bucureștiului, în apropiere de Gara Băneasa (str. Dr. N. Minovici nr. 3). Casa este ridicată în stil Tudor (gotic terţiar englezesc), cu inserţii de stil normand (rezalidul şi manoires-urile). Construită între 1939 şi 1942 (de meșteri italieni, austrieci și nemți), cu costuri exorbitante, 7.032.182 lei-aur (moneda din 1942), după realizarea a peste 400 de planuri și gândită în detaliu de fondator și de arhitectul Enzo Canella, clădirea a fost reședința soților Ligia și Dumitru Furnică-Minovici, mari iubitori și colecționari de artă. Aceasta a devenit proprietate a Academiei Române din anul 1945 (prima donație), urmând cele din 1957 și 1975.

A fost importantă îmbinarea esteticului cu respectarea elementelor de natură muzeistică – rolul pe care îl are lumina în prezentarea obiectelor din colecție. „În primul rând, trebuia rezolvată problema luminii. Din punctul de vedere al luminii, stilul goticului terţiar era excepţional de favorabil, geamurile fiind numeroase, chiar lipite unul de celălalt şi, mai mult, adesea suprapuse. Faţada este îndreptată spre sud, pe de o parte, ca să aibă privirea spre parc, pe de alta, ca prin cele 47 de ferestre de pe această parte să poată intra cât mai multă lumină“, povestea Dumitru Furnică-Minovici. Casa este proiectată în forma literei L, având, la îmbinarea celor două laturi de pe faţada sudică, un turn coronat, asociat zidurilor crenelate, ansamblu care dă faţadei un aspect de fortăreaţă medievală. Cărămida şi prezenţa contraforţilor accentuează această imagine.

Șemineu în stil renascentist toscan

Sala de arme

Pe faţada nordică, vila a fost decorată cu un rezalid, specific arhitecturii normande, un pod de tip pontus levi specific castelelor din Norfolk, Anglia, în timp ce acoperişul a fost decorat cu trei coşuri în stil Tudor. Ușa în stil gotic este o copie fidelă a celei de la intrarea Castelului Hornby din Yorkshire.

Pe latura sudică a casei, corespunzând în interior camerei bibliotecii, a fost construită o loggia, care, la etajul I, susţine balconul cu acces din dormitorul familiei. Aici a fost prevăzută o mică grădină în stilul Renaşterii florentine, cu un bazin specific patio-urilor antice, bănci pentru vizitatori, statui, metope, fragmente de frize.

Împătimitul colecționar Dumitru Furnică-Minovici (1897-1982) provenea dintr-o familie importantă – fam. Minovici. Era director al unor filiale externe ale SAR CREMIN (Creditul Minier), trebuind să acopere un vast areal geografic şi cultural. A avut ocazia de a alege viitoarele exponate adăpostite de Muzeul de Artă Veche Apuseană într-o colecţie eclectică, adunată pe parcursul câtorva decenii din anticariatele (cu precădere Dorotheum-ul din Viena, dar şi din filialele acestuia de la Leipzig şi München) şi/sau de la licitaţiile de artă ale vremii. Din anul 1946, muzeul a intrat în circuitul turistic.

Vitraliu

Colecția (peste 900 de exponate) cuprinde valoroase opere de artă veche apuseană aparţinând şcolilor flamandă, germană, austriacă, franceză şi italiană, din secolele XV-XIX: arme medievale şi moderne, vitralii, tapiserii, mobilier, tablouri şi o impresionantă bibliotecă de cărţi vechi şi rare.

Terenul pe care este construit Muzeul de Artă Veche Apuseană i-a fost cedat lui Dumitru Furnică-Minovici de către Nicolae Minovici (o parte din terenul său unde era deja construită casa în stil brâncovenesc – Muzeul de Artă populară Românească – Casa cu clopoței, donată în 1936 municipalității bucureștene).

Grădina este concepută în stil florentin, cu vegetație și fragmente de sculpturi şi statuete, cu un bazin cu nuferi.

Aboneaza-te la editia printImparte pe FacebookImparte pe TwitterImparte pe Google PlusCumpara editia digitala

Arte

Uriașii de silicon

Răzvana Ancuţescu - Publicat Joi, 27 iulie 2017

Numeroşi actori cunoscuţi şi-au dat întâlnire în lungmetrajul cu care debutează Tedy Necula
Actorie după închiderea ușilor
Inspirați de tragedie

Andrei Rădulescu - Publicat Miercuri, 26 iulie 2017

George Banu
Corespondenţă de la Paris de la George Banu
Prestigiosul Premiu al Actorului European, în Macedonia

- Publicat Duminicã, 23 iulie 2017

Un document care anunţă un nou scandal
Implicarea principalei Fundaţii a lui George Soros în alegerile din 2014 din România

Ion Spânu - Publicat acum 3 ore si 43 minute

Trântă cu sindicaliștii
Olguța n-a mai rezistat: "Acum țipă"

Ioana Radu - Publicat acum 10 ore si 41 minute

Mici și bătuți peste tot

Cornel Nistorescu - Publicat Joi, 27 iulie 2017

Cum ne plânge de milă presa germană
Învârteli cinice cu medicamente oncologice din România

- Publicat acum 9 ore si 52 minute

Consistoriul Eparhial al Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia
Decizie în cazul preotului Pomohaci, anunțată vineri

(R.C.) - Publicat Joi, 27 iulie 2017

Preşedintele PNL, Ludovic Orban
"Am descoperit cine taie cu adevărat pensiile"

Paul Dumitrescu - Publicat Joi, 27 iulie 2017

Pusă pe drumuri de statul român
Președintele CNAS, despre cazul prezentatoarei TV

(R.C.) - Publicat Joi, 27 iulie 2017

Trântă cu sindicaliștii
Olguța n-a mai rezistat: "Acum țipă"

20 Ioana Radu - Publicat acum 10 ore si 41 minute

Mici și bătuți peste tot

17 Cornel Nistorescu - Publicat Joi, 27 iulie 2017

Un document care anunţă un nou scandal
Implicarea principalei Fundaţii a lui George Soros în alegerile din 2014 din România

16 Ion Spânu - Publicat acum 3 ore si 43 minute

Cum ne plânge de milă presa germană
Învârteli cinice cu medicamente oncologice din România

13 - Publicat acum 9 ore si 52 minute

Iresponsabilitate sau incompetență

12 Ion Spânu - Publicat Joi, 27 iulie 2017