Premiera teatrului „Regina Maria“ se joacă azi la Oradea

Fantomele vesele ale amărăciunii

Publicat Joi, 15 iunie 2017

„Proiectul reunește o echipă de artiști extraordinară, personalități care slujesc cu multă reverență scena românească, creând de-a lungul timpului spectacole de o înaltă valoare artistică, distinse cu premii importante și răsplătite cu aplauze necontenite“, anunță Teatrul Regina Maria din Oradea, în prezentarea montării „Cafeneaua Pirandello“, comedia cu un scenariu dramatic semnat de Anca Măniuțiu, după textele lui Luigi Pirandello, care a avut premiera luna trecută.

În regia lui Mihai Măniuțiu, montarea trupei „Iosiv Vulcan“ aduce pe scenă imaginarul „insolit și complex“ al omului de teatru care este la a cincea experiență cu instituția dramatică din Oradea: „mereu surprinzător și original, Mihai Măniuțiu propune și de data aceasta spectatorilor un proiect inedit și eterogen, care îmbină perfect în straturile sale limbajul teatral, cu toate valențele pe care le asumă, cu cel coregrafic și muzical“, notează despre spectacol orădenii. Premisele de la care se dezvoltă povestea jucată în decorul cu accente onirice marca Adrian Damian sunt definite astfel: „personaje «pirandelliene», proiectate spectral într-o cafenea de noapte părăsită, situată – nu întâmplător – aproape de gară, se întâlnesc și dezlănțuie o lume absurdă, unde granița dintre vis și realitate se fluidizează. În acest cadru fantomatic, se infiltrează un grup de circari, care dinamizează atmosfera și conferă spectacolului o notă comică. Cuvântul, într-o lume aflată sub semnul visului, dobândește un rol secundar, iar muzica și, mai ales, limbajul coregrafic asumă dimensiunea ilustrativă a acestuia“.

1934 este anul în care Luigi Pirandello a primit Premiul Nobel pentru Literatură

Replici întrepătrunse

La rândul său, Anca Măniuțiu arată că, „în conceperea scenariului, am plecat de la obsesiile lui Pirandello, exprimate în toate operele sale dramatice. Acestea se referă la raporturile versatile, greu de cuantificat, dintre teatru și viață, la imposibilitatea de a fixa viața – ca și curgere continuă, năvalnică – în tiparele convențiilor și măștilor noastre sociale (sau în identitatea bine definită a unor personaje). De aici, punerea sub semnul întrebării a identității noastre psihoafective și a realității înseși, care ne scapă. De aici, vaga consistență psihologică a personajelor și inadecvarea lor funciară la realitate. Cafeneaua Pirandello este materializarea unei metafore emblematice și a unui motiv teatral străvechi: viața e vis.“ Scenariul său face să se întrepătrundă două texte teatrale ale italianului Luigi Pirandello („Omul cu floarea în gură“ și „Uriașii munților“), plasând în multe momente replici din „Șase personaje în căutarea unui autor“ și „Astă seară se improvizează“. Spectacolul aduce pe scenă 24 de actori ai Teatrului Regina Maria.

„Măștile nude“

Andrea Gavriliu a conceput coregrafia spectacolului, artista care a schimbat actoria pe coregrafie după ce a jucat șapte ani în montări de Afrim, Dabija sau Ana Mărgineanu lucrând în acest spectacol cu muzica lui Mihai Dobre, cunoscut mai bine poate ca Dobrică, fondator și basist al trupei Șuie Paparude. „Cafeneau Pirandello“ revizitează temele specifice dramaturgului nobelizat, felul în care ficțiunea și realitatea se confruntă în permanență într-o negociere fabuloasă a identității persoanelor și personajelor din spatele „măștilor nude“ (după titlul sub care au fost cândva strânse creațiile pentru scenă ale italianului). Spectacolul se joacă azi, la Oradea, în sala din Piața Ferdinand nr. 4-6, de la ora 19.00.

Aboneaza-te la editia printImparte pe FacebookImparte pe TwitterImparte pe Google PlusCumpara editia digitala

Arte

Expoziție
"Sora" sabiei lui Ștefan cel Mare

Andrei Rădulescu - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Performanță
Film portughez regizat de o româncă, premiu elvețian

- Publicat Miercuri, 16 august 2017

Teatrul tăios vine pe scena bucureșteană

- Publicat Sâmbãtã, 12 august 2017

Lazăr și Kovesi - stat în stat

Cornel Nistorescu - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Firea arată că poate, dacă vrea
Unde a construit primarul general primele parcări din București

Gabriela Dinescu - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Triunghiul de la Austerlitz contra Grupului de la Vișegrad
Strategia austriacă pentru „Noua Europă“

Călin Marchievici - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Documentar Cotidianul
De opt ori pe lângă sfârșitul lumii

Dumitru Constantin - Publicat Miercuri, 16 august 2017

De ce se tem de fapt
Medicii resping "privilegiile" propuse de guvern

(R.C.) - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Anchetă la Abrud
Le-au dispărut banii din cont

(R.C.) - Publicat acum 11 ore si 33 minute

Cu pașapoartele unde nu te-aștepți
MAI anunță unde va fi noul sediu al Direcţiei de Paşapoarte

Paul Dumitrescu - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Lazăr și Kovesi - stat în stat

25 Cornel Nistorescu - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Documentar Cotidianul
De opt ori pe lângă sfârșitul lumii

5 Dumitru Constantin - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Dosarul prezidențialelor din 2009
Sabia lui Tudorel Toader în disputa Augustin Lazăr - Comisie

4 Ioana Radu - Publicat Miercuri, 16 august 2017

De ce se tem de fapt
Medicii resping "privilegiile" propuse de guvern

4 (R.C.) - Publicat Miercuri, 16 august 2017

Absența creștin-democrației

4 Andrei Marga - Publicat Miercuri, 16 august 2017