Poveste fără sfârșit

Autostrada pe care au gonit 11 ani de studii de fezabilitate

Publicat Sâmbãtã, 08 aprilie 2017

Autostrada care poate scoate Moldova din sărăcie, Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, a adunat timp de 11 ani nenumărate studii de prefezabilitate și fezabilitate care s-au dovedit fără nicio utilitate și care au consumat resurse importante financiare, de ordinul milioanelor de euro. Un ultim exemplu îl reprezintă contractul de servicii pentru Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu – Mureş – Ditrău“, semnat în data de 20 mai 2015. În perioada 15 iulie 2015 – 30 septembrie 2016, contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finanţare.

Deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a Contractului de Servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016, susține Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Ca atare, în cadrul contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău“, a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău.

În prezent se aşteaptă răspunsul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice referitor la consilierea metodologică privind modul de interpretare şi aplicare a prevederilor art. 104, alin (8) din Legea 98/2016, conform Companiei de Autostrăzi, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Cea mai scumpă autostradă

Conform Master Planului General de Transport, lucrările la secțiunile Tg. Mureș – Ditrău și Ditrău – Tg. Neamț vor începe în următorul exercițiu financiar al UE, anume în 2021. Pentru actualul exercițiu este planificată doar începerea lucrărilor la secțiunea Tg. Neamț – Iași – Pașcani (2016-2019). Asociația Pro Infrastructura susține că autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni va aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte viteza de călătorie pe acest coridor, îmbunătăţind astfel şi conectivitatea la nivel regional. Proiectul asigură o legătură directă între zona de nord-est a României, regiunea Cluj-Napoca şi zona de vest – graniţa cu Ungaria / restul Europei via Sebeş Timişoara sau Oradea via Gilău – Borş. Proiectul va fi implementat în două faze, Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ – Paşcani – Iaşi. Pe acest coridor timpii de călătorie sunt mari, viteza medie înregistrată pe traseu fiind de aproximativ 61 km/h. Acest proiect operează aproximativ 31.000 de vehicule. Aproximativ jumătate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat trece pe noul traseu. Viteza medie prognozată de model pe traseu creşte până la 100 km/h, ca urmare a implementării acestui proiect. Timpii de călătorie pe durata orelor de vârf scad cu 42%. Costurile de realizare sunt de 4,07 miliarde de euro, fără TVA, fiind, de altfel, cea mai scumpă autostradă din România.

Saga studiilor și revizuirilor de studii

Primele mișcări legate de această autostradă au început în luna mai 2007, atunci când a fost publicat anunţul de participare pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Sculeni“. Trei luni mai apoi, contractul a fost atribuit companiei Iptana. În 2009, CNADNR (actuala CNAIR) scoate la licitație realizarea studiului de fezabilitate pentru autostradă, împărțită în trei loturi. Spaniolii de la Inocsa Ingenieria au câștigat în februarie 2010 contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru segmentul Târgu Neamț – Ungheni. Suma totală a fost de 3,1 milioane de lei. În aceeași lună, este anunțată câștigătoarea pentru segmentul Tg. Mureș – Ditrău, anume SC Search Corporation SRL. Suma plătită: 3,2 milioane de lei. De asemenea, este atribuit şi contractul pentru revizuire studiu de fezabiliate Ditrău – Târgu Neamţ către Iptana, iar suma este de 3,8 milioane lei. Peste un an, a fost finalizat studiul de fezabilitate Tg. Mureș – Iași – Ungheni și documentul a fost depus la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri ale terenurilor şi clădirilor. În iulie 2012, Transporturile au elaborat indicatorii tehnico-economici pentru proiectul Tg. Mureș – Iași la un cost de 8,9 miliarde de euro, cu mult peste cele 6,4 miliarde de euro care apăreau în primul studiu de fezabiliate. În iunie 2014, CNADNR a scos la licitaţie realizarea studiului de fezabiliate pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg. Mureş – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Se estima atunci un cost între 22,92 şi 27,11 milioane de euro. În februarie 2015 au fost deschise ofertele depuse în cadrul licitaţiilor de reactualizare a unor studii de fezabilitate. Pentru două din cele trei loturi ofertele sunt anulate integral, pe motiv că nu erau conforme. Rămâne în picioare oferta firmelor Consitrans-Search Corporation pentru Tg. Mureș – Ditrău, însă contractul s-a suspendat în 2015, pentru că trebuia făcut mai aproape de momentul începerii lucrărilor.

Premierul Sorin Grindeanu a declarat recent că studiul de fezabilitate pentru această autostradă datează din 2011 şi că va fi reactualizat pentru a fi în situaţia de a da lucrarea spre licitaţie şi execuţie în acelaşi timp. El a spus că în niciun caz nu va fi 2020, aşa cum a prevăzut guvernul precedent, şi că se va lucra cu fonduri atrase de la UE. Întrebat de lucrările de construcţie la autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, Grindeanu a spus că Guvernul se pregăteşte cu intervenţii pe master planul de construcţie a infrastructurii. El a mai spus că se va lucra la legislaţie pentru înlesnirea procedurilor, precum licitaţiile şi contestaţiile.

Aboneaza-te la editia printImparte pe FacebookImparte pe TwitterImparte pe Google PlusCumpara editia digitala

Economie

Înghețarea cursului valutar
Decizie fără precedent a CJUE în chestiunea creditelor în franci elvețieni

Cristian Creţu - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

O întrebare, un răspuns pe zi
Valer Blidar și necazurile industriei

- Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Consiliul Concurenței
Controale intensificate la prețul carburanților

- Publicat Marţi, 19 septembrie 2017

Frica de furtună
Panică în Bucureşti! Oamenii s-au călcat în picioare să cumpere pâine

- Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Florian Coldea, tartorul jurnaliştilor
Despre jurnaliștii care se joacă cu serviciile secrete
Lobbyștii lui Coldea

Vasile Surcel - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Dragnea, despre fostul președinte al Camerei Deputaților indicat ca omul SRI

(R.C.) - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Cutremur în PSD
Dragnea confirmă ceea ce se vorbește de mai multă vreme pe surse

(R.C.) - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Daniel Dragomir continuă să răspundă acuzațiilor
Ce a făcut de fapt Florian Coldea în Irak?

Ioana Radu - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Scandalul interferențelor SRI - justiție - presă
Unsprezece ziariști pe lista lui Dragomir

Ioana Radu - Publicat acum 11 ore si 7 minute

Inspectoare care a controlat DNA
”Mi-e frică! Dacă îmi născocesc ceva, copilul meu rămâne pe drumuri”

Julieta Târnovan - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Florian Coldea, tartorul jurnaliştilor
Despre jurnaliștii care se joacă cu serviciile secrete
Lobbyștii lui Coldea

19 Vasile Surcel - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Daniel Dragomir continuă să răspundă acuzațiilor
Ce a făcut de fapt Florian Coldea în Irak?

15 Ioana Radu - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Inspectoare care a controlat DNA
”Mi-e frică! Dacă îmi născocesc ceva, copilul meu rămâne pe drumuri”

14 Julieta Târnovan - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

27 de ani de incompetență
Cobai în experimentul „Școala românească“

11 Vasile Surcel - Publicat Miercuri, 20 septembrie 2017

Rente și privilegii versus capitalism industrial

7 Gheorghe Piperea - Publicat acum 7 ore si 2 minute